So začiatkom školského roka však nastúpila vlna zháňania kreditov všade tam, kde to bolo možné. ...všade tam, kde to bolo možné... Situácia sa nezmenila ani dnes. Mnoho firiem si akreditovalo „vzdelávacie programy", ktoré všakovakým spôsobom absolvujú pedagógovia, aby získali potrebný počet kreditov a mohli dostať príplatok k tabuľkovému platu. Kvalita vzdelávania nezohráva žiadnu úlohu. Dôležitá je účasť, zaplatenie poplatku a získanie certifikátu o absolvovaní.. Naháňačka začne od septembra znovu. A čo iné učiteľom ostáva, ak chcú zabezpečiť seba a rodinu? Pri odmeňovaní však ministerstvo napriek mnohým upozorneniam stále „zabúda", že pedagógovia a odborní zamestnanci pracujú dlhšie ako do 60ky. Tabuľkový strop je však v legislatíve stále nezmenený a viaže sa na 32 ročnú prax.
Aj tento roku bude učiteľ plniť špecializovanú úlohu „dozorcu", ktorého pracovnou náplňou bude udržať disciplínu v triede a žiaka v škole. Určite dobre poznáte situáciu v mnohých školách, kde sú dvere budovy pozatvárané na sto zámkov a mnohé okná v triedach zabezpečené „proti úniku". Podľa návrhu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR pribudne pedagógom ďalšie „privilégium". Rodičia prídu o rodinné prídavky, ak ich dieťa nebude dodržiavať školský poriadok http://www.employment.gov.sk/za-mejkap-alebo-pusu-spoluziakovi-nepridete-o-pridavky. Porušenie školského poriadku však nebude sledovať úradník z ministerstva práce, ale učiteľ, ktorému pribudne úloha vypisať príslušnú dokumentáciu k porušeniu školského poriadku, v priamej konfrontácii s nahnevaným rodičom.
Ministerstvo školstva učiteľom navýši počty žiakov v triedach. Po hromadnej pripomienke podpísanej 3000 ľuďmi, došlo síce ku kozmetickej úprave plánovaného navýšenia počtu detí v triede, no po úprave by vo všetkých triedach prvého stupňa malo byť maximálne 25 žiakov. V triedach piateho až deviateho ročníka základnej školy, teda na druhom stupni, 29 žiakov a v prvom ročníku strednej školy 31 žiakov. Učiteľ bude musieť zvládnuť spolu deti nadané, intaktné, deti so špecifickými poruchami správania, učenia, žiakov so sociálne znevýhodneného prostredia a stále aktuálny je aj zámer, zrušiť špeciálne školy a deti z týchto škôl a tried začleniť do bežných tried.
Pozícia pedagóga a riaditeľa školy má byť podľa ministerstva školstva priamo závislá od zriaďovateľa. Oslabením kompetencie rady školy, ktorá je tvorená zástupcami rodičov, pedagógov, nepedagogických zamestnancov, žiakov i zástupcom zriaďovateľa a odovzdaním všetkej moci jednému človeku, dochádza k ohrozeniu slobodnej a demokratickej voľby riaditeľa školy a školského zariadenia.
O učiteľskú profesiu je z radov vynikajúcich žiakov stále menší záujem. Až 50% začínajúcich učiteľov si po troch rokoch pedagogickej praxe hľadá iné zamestnanie.
Prijatá platná legislatíva odtrhla výkony od platieb, mnohé zariadenia majú existenčné problémy a pozícia pedagóga sa neustále zhoršuje. Ministerstvo školstva by namiesto plytvania finančnými prostriedkami na nezmyselné projekty, malo investovať do merania kvality a efektívnosti, venovať pozornosť a reagovať na ukazovatele vývoja na trhu práce a navýšiť finančné prostriedky do školstva percentom z verejných výdavkov.